Verbinding

De beste ideeën krijg je in contact met anderen. Daarom is verbinding ook zo'n belangrijk thema voor werkgeluk.

Zo'n 250 collega's sprak ik deze zomer tijdens speciale bijpraatsessies op tien locaties in het hele land. Deze zogenoemde zomertour, die ik sinds mijn aanstelling als CEO van Facilicom Group in 2016 bijna jaarlijks organiseer, maakt het mogelijk om in korte tijd met een groot deel van onze managers in gesprek te gaan over waar we staan en waar we naar toe gaan. Ik bereid altijd een presentatie voor, maar het draait uiteindelijk om de vragen en ideeën van de aanwezigen: we hebben het over de zaken die zíj aandragen. Die interactie stellen medewerkers ontzettend op prijs. >>

De gesprekken met collega's leveren míj enorm veel inspiratie, energie en ideeën op. Dat merkte ik ook weer eens bij de opnamen van een serie video's voor de Week van het Werkgeluk. Ik keek achter de schermen bij de schoonmaak in Diergaarde Blijdorp, bracht een bezoek aan een wijkcentrum in Rotterdam en reed mee met een mobiele surveillance. Tijdens de ontmoetingen met de collega's van Gom, Incluzio en Trigion hoorde ik opnieuw wat onze mensen beweegt, wat ze meemaken en wat hen dagelijks bezighoudt. De verhalen laten ook zien wat het werk voor hen betekent. Hun baan bij Facilicom Group, waar ze soms al jarenlang werken, is een belangrijke pijler in hun leven. In financieel opzicht, maar zeker ook wat betreft het sociale netwerk. 



Het mooie van dit soort ontmoetingen is dat je er als management door geïnspireerd raakt om te zien waarvoor we het eigenlijk allemaal doen. Je krijgt daardoor op een heel directe manier een antwoord op vragen zoals: zijn we echt met de goede dingen bezig? Hoe maken we de meeste positieve impact? We zijn allemaal hard aan het werk en veel aan het vergaderen en e-mailen. Daar is op zich niets mis mee. Maar we willen niet alleen efficiënt werken, dus de dingen goed doen. We willen ook effectief zijn: de goede dingen doen.

De zomertour en de Week van het Werkgeluk hebben mij dit jaar laten zien hoe belangrijk verbinding is. Dat geldt in eerste instantie voor al onze medewerkers: verbinding met collega's maakt dat je in een fijn team aan het werk bent en samen regelmatig plezier maakt. Daardoor ga je na je werk weer fluitend naar huis. Daar komt bij dat werkgeluk zich vervolgens positief doorvertaalt naar onze opdrachtgevers: medewerkers die uitstralen dat ze met plezier aan de slag zijn, creëren een werksfeer waar iedereen blij van wordt. Happy people make happy people is niet voor niets onze pay-off.

Voor het management en de directie betekent aandacht voor verbinding dat we actief het gesprek op zoeken om te horen wat er leeft. Binnen onze organisatie, maar ook bij onze opdrachtgevers. Ik blok bijvoorbeeld elke week tijd in mijn agenda om langs te gaan bij opdrachtgevers.

 Het agenderen van een thema als verbinding vraagt om een alerte houding en een strakke planning. In de drukte van alledag schieten momenten om een collega eens even rustig te vragen hoe het gaat, of om een welgemeend compliment te geven, er al snel bij in. Als gewoontedieren zijn we ook nogal eens geneigd om de dingen te doen zoals we die altijd al deden. Maar voor verandering en vernieuwing is het absoluut noodzakelijk om af en toe eens buiten de gebaande paden te treden.

Dat begint allemaal bij jezelf. Dat besefte ik ook tijdens mijn bezoek aan Huis van de Wijk Pier 80 in Rotterdam. Als coördinator van WMO Radar gaat Ivo Montijn daar steeds actief op zoek naar de talenten van de vrijwilligers die het wijkcentrum draaiende houden. Dat versterkt het plezier op de werkvloer - en de gesprekken daarover leveren ook nog eens mooie verhalen, nieuwe inzichten en goede ideeën op.

In verbinding met anderen kunnen we dus verrassende ideeën opdoen en in beweging komen om dingen anders - en natuurlijk vooral: beter - aan te pakken. De Week van het Werkgeluk is een mooi moment om nieuwe stappen te zetten in de ontmoetingen en verbindingen met anderen. Vervolgens is het zaak om er steeds mee verder te gaan. Afgaand op de energie en inspiratie die we als Facilicom opdoen in de contacten met collega's en opdrachtgevers, gaat dat zeker goedkomen.



Geert van de Laar, CEO Facilicom Group