Gom voegde de afgelopen maanden drie grote onderwijsinstellingen en een landelijke publieke organisatie toe aan de klantenlijst. Opvallend bij deze vier aanbestedingen was de expliciete vraag van de opdrachtgever om 'iets' met social return on investment (SROI) te doen. En dan is het lijntje naar Buitengewoon snel genoeg gelegd: komen jullie eens met ideeën. 'Ik denk dat we elkaar heel goed weten te vinden', zegt sales directeur Barry van de Velde van Gom.

Het gebeurt al regelmatig, en we zouden het bij Buitengewoon graag nog vaker zien: een opdrachtgever die in een aanbesteding z'n sociale gezicht toont. En expliciet vraagt om binnen de opdracht plek te bieden aan mensen die niet op eigen kracht hun weg vinden naar de arbeidsmarkt. Hoe? Barry: 'In een brainstormsessie met Buitengewoon bedenken we oplossingen voor de vraag van de opdrachtgever. We kijken naar de omgeving waar de aanbestedende partij is gehuisvest. Wat zou daar kunnen om SROI mogelijk te maken? Met elkaar bedenken we initiatieven.'

Mathijs Gerards is bidmanager bij Gom, verantwoordelijk voor het volledige aanbestedingsproces ‘van a tot z’. 'Soms ben je een hele middag aan het brainstormen: wat past er nou bij deze klant? Er zijn altijd uitdagingen. De eerste is de beschikbaarheid van mensen die het werk willen en kunnen doen. Dat is in sommige gebieden lastiger dan in andere. En je moet ook weleens creatief zijn in de inzet van mensen. Is er toch geen mogelijkheid in de schoonmaak? Dan kijk je of je iemand bij een andere facilitaire dienst kunt inzetten.'

Buitengewoon en Gom

‘Met het standaardverhaal kom je er niet meer’

Namens Buitengewoon brengt projectmanager Olivier Vrijenhoek belangrijke kennis in, ook voor het schrijven van de offerte. ‘Bijvoorbeeld: naar welke kenmerken zoeken we bij ongekende talenten waardoor ze goed bij deze opdracht passen? Welke samenwerkingspartners hebben we in deze regio? Hoe kunnen we antwoord geven op de vraag van de opdrachtgever, zodat het ambitieus maar ook realistisch is? En we denken ook out of the box. Je ziet een onderwerp als dit steeds bekender worden. Met het opschrijven van het standaardverhaal kom je er niet meer.'

 

Kwantitatieve gegevens en jobcoaching

Met de ervaring van Buitengewoon hebben Gom en de andere divisies een streepje voor. Olivier: ‘Wij beschikken over kwantitatieve gegevens om in de inschrijving als bewijslast mee te nemen. Bijvoorbeeld data over de achtergrond van onze kandidaten, hoeveel plaatsingen we realiseren en hoeveel medewerkers we coachen. Dat laat zien dat je kunt borgen wat je belooft en maakt het SMART.’

Jobcoaches ontlasten leidinggevenden

Ook is het voor opdrachtgevers van grote meerwaarde dat Buitengewoon support op de werkvloer kan leveren, met jobcoaches. Olivier: 'Ja, we blijven ná gunning ook betrokken. Onze jobcoaches begeleiden kandidaten net zo lang als nodig is. Ze bieden intensieve begeleiding op maat en zijn ook beschikbaar voor de werkgever en collega's. Zo ontlasten we de leidinggevenden van Gom op de werkvloer. Die zijn vaak met heel verschillende dingen bezig, waar SROI er maar één van is.'

‘We doen het toch!’

Al is het weleens een puzzel om SROI te integreren: een léuke puzzel is het zeker, om echt impact te maken op de werkvloer. ‘Er zijn gelukkig veel opdrachtgevers die hun nek uitsteken en zelf belang hechten aan SROI. Maar ook als er niet specifiek naar gevraagd wordt, kunnen we er alsnog zélf voor kiezen die afslag te nemen, als we zien dat het past bij het bedrijf. Zo kunnen we nét dat stapje extra zetten en de opdrachtgever positief verrassen.’