Het werkgeluk van Tim Platteel

"Contact met mensen, daar word ik blij van."

Sinds 2018 is Tim Platteel (27) trainee bij Facilicom Group. Hij ervaart het traineeship als een geweldige kans om zichzelf te ontwikkelen en om te ontdekken wat écht bij hem past. “Facilicom geeft trainees de ruimte en de vrijheid om zich te ontwikkelen. Dat alleen al is voor mij een vorm van werkgeluk.”

Klantcontact

Als trainee word je in twee jaar tijd opgeleid tot professional en maak je kennis met de gehele Facilicom organisatie. Je krijgt vakinhoudelijke trainingen, persoonlijke begeleiding en bekleedt twee volwaardige functies. Tim is onlangs begonnen aan zijn tweede functie: Klantmanager bij Gom Offices. “Mijn eerste functie was bij Facilicom Solutions als Projectmanager communicatie en marketing ”, vertelt hij. “Het was heel boeiend en inspirerend om ondersteunend te zijn aan alle bedrijfsonderdelen. Ik heb de hele organisatie goed leren kennen, maar was nu ook wel erg benieuwd naar de praktijk en wilde graag klantcontact. Nou, dat heb ik nu!” Samen met zijn collega Peter Roeleveld is hij verantwoordelijk voor de dienstverlening van Gom Offices aan Albert Heijn en rijdt hij heel Nederland door. Tim: “We verzorgen schoonmaakdiensten voor alle distributiecentra, e-commerce centers en het hoofdkantoor van Albert Heijn. We zijn nu een jaar aan de slag voor Albert Heijn. Samen met de accountmanager en collega-klantmanager Peter, heb ik een jaarplan ontwikkeld dat we nu aan het uitvoeren zijn op de verschillende locaties. Ook zijn we bezig met het invoeren van duurzame schoonmaakoplossingen en de ontwikkeling van onze objectleiders. Dat betekent voor mij veel locatiebezoeken en regelmatig met de klant evalueren, wat ik super vind om te doen.”

Bijdrage leveren

Zijn huidige werkzaamheden zijn heel anders dan in zijn vorige functie; wat vindt Tim leuker? Tim: “Het is eigenlijk niet te vergelijken, dus dat doe ik ook niet”, zegt Tim lachend. “Ik vind het belangrijk om een bijdrage te kunnen leveren aan de organisatie en aan de maatschappij. In beide functies kon dat, al was het op heel verschillende manieren. Nu ik rechtstreeks voor de klant werk, zie ik direct resultaat van onze inspanningen. Op kleine schaal in de vorm van het object zelf, en op grote schaal zorgen wij , en vooral onze schoonmaakmedewerkers, mede dat Nederlanders hun boodschappen kunnen doen.” Ervaren de schoonmaakmedewerkers dit ook zo? “Het besef is er nog niet altijd”, zegt Tim, “maar, daar werk ik aan!”

Menselijke maat

Tim geniet vooral van zijn rol als schakel tussen de klant en het Gom team, dat bestaat uit objectleiders en schoonmaakmedewerkers. “Samen er het beste van maken, dat vind ik het leukste. Dat vraagt van mij dat ik goed luister naar de wens van de klant en naar de behoeften van onze mensen. Ik wil graag een inspirerende manager zijn, iemand die hart heeft voor de zaak én voor de mensen. Als manager heb je veel verantwoordelijkheden en moet je steeds afwegingen maken in het belang van de totale organisatie, de klant en de medewerkers. Daarin wil ik de juiste balans vinden en vooral oog houden voor de menselijke maat. Een langdurige zieke werknemer niet zien als kostenpost, maar als uitdaging: hoe krijg ik hem of haar er weer bij? Ik vind het ook belangrijk om betrokken te zijn bij de schoonmaakteams. We zorgen totaal voor zeven locaties: vijf distributiecentra van Albert Heijn, een van Gall & Gall en een van Etos. Ik heb hier zelf ook al een keer de handen uit de mouwen gestoken, want alleen dan weet je ook echt wat er leeft op de werkvloer.”

Werkgeluk

De toekomst ligt voor Tim nog open. Wel weet hij nu wat werkgeluk voor hem betekent en dat hij dit vindt bij Facilicom Group. Tim: “Dingen die ik belangrijk vind in mijn werk zijn: menselijk contact, collegialiteit, ruimte voor persoonlijke groei en de mogelijkheid om een maatschappelijke bijdrage te leveren. Dat vind ik allemaal terug in mijn werk bij Facilicom.”