Het werkgeluk van Jolijn van den Hengel

“Spreek vaker je dankbaarheid uit”

Al 15 jaar prijst Jolijn van den Hengel (43), Head of Corporate Innovations & Special projects Facilicom Belgium, zich gelukkig met haar werk bij Facilicom. “Ik heb bij Facilicom zoveel verschillende kansen gekregen en ik werk er met zulke fijne mensen, dat ik nooit overwogen heb om een overstap te maken”, zegt Jolijn opgewekt. Zelfs de reistijd van dik drie uur per dag die zij tegenwoordig heeft, doet geen afbreuk aan haar werkgeluk. “Nou, heel soms dan”, lacht Jolijn, “als het slecht weer is en druk op de weg.”

Geluksvogel

Slechts één sollicitatiegesprek was er nodig voor Jolijn om zich te verbinden aan Facilicom. “Ik was net op zoek naar een commerciële functie toen ik de vacature zag voor Salesmanager Midden-Nederland bij Gom”, herinnert Jolijn zich haar start bij Facilicom. “Ik heb direct gereageerd en geen moment getwijfeld toen ik de baan kreeg. En terecht, want ik werk nog steeds met veel plezier voor Facilicom.” Inmiddels heeft Jolijn een indrukwekkende staat van dienst en werkt ze sinds 2,5 jaar zelfs over de grens voor Facilicom België. Jolijn: “Ik ben echt een geluksvogel, al heb ik er zelf natuurlijk ook hard voor gewerkt. Maar de meeste kansen kwamen toch ook gewoon op mijn pad.”

Eigen verantwoordelijkheid

Veel heeft Jolijn dan ook te danken aan haar leidinggevende. Ze vertelt: “Ik werk al 12 jaar met dezelfde leidinggevende en zij voelt feilloos aan wat bij mij past. Vaak nog voordat ik het zelf in de gaten had, bood zij mij een nieuwe kans en volgende stap in mijn carrière. In die zin is mijn leidinggevende zeker heel bepalend voor mijn werkgeluk.” Toch benadrukt Jolijn dat uiteindelijk iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen werkgeluk. “Zeker op managementniveau vind ik echt dat je zelf moet werken aan werkgeluk. Ben je het ergens niet mee eens? Doe er iets aan! Klagen is zo makkelijk en het lost niets op.”

Luxepositie

Hoe is het eigenlijk met het werkgeluk gesteld van onze Belgische collega’s? Jolijn: “In Nederland lopen we echt voor; op het gebied van facilitaire dienstverlening in het algemeen en in het bijzonder als het gaat om werkgeluk. De term leeft hier dan ook nog niet echt. Al werken we wel hard aan het bevorderen van het werkgeluk van onze collega’s zonder het direct zo te noemen. Bijvoorbeeld door hen meer autonomie te geven bij het inroosteren van diensten, en schoonmaakdiensten verder te digitaliseren zodat zij meer invloed hebben op hun werkzaamheden.” Jolijn vindt wel dat de meesten van ons zich in een enorme luxepositie bevinden dat we kunnen nadenken over ons werkgeluk. “Voor veel mensen is werken noodzakelijk. Zij zijn blij als ze elke maand genoeg verdienen om in hun levensonderhoud te voorzien en denken niet na over hun baan in termen van werkgeluk.” Om je eigen werkgeluk en dat van collega’s te vergroten, heeft Jolijn nog wel een eenvoudige tip: “Geef eens wat vaker een compliment en spreek je dankbaarheid uit. En praat meer met elkaar, stuur niet voor alles een mailtje maar loop gewoon naar elkaar toe.”