Dit zijn de must-reads over werkgeluk

Geluk is niet alleen het onderwerp van zelfhulpboeken, romans en toneelstukken. Er is ook steeds meer wetenschappelijke belangstelling voor. Dat levert allerlei interessante publicaties op. Als familiebedrijf dat werk maakt van het plezier van medewerkers volgt Facilicom Group de literatuur op de voet. Welke boeken over geluk zijn nu echt de moeite waard?

De beste inzichten van honderd topexperts uit vijftig landen. Dat is kort gezegd "Geluk 2.0. The World Book of Happiness". De Vlaamse geluksdeskundige Leo Bormans nam hiervoor de nieuwste onderzoeken over geluk en kwaliteit van leven onder de loep. Hij selecteerde de meest relevante inzichten over vraagstukken zoals: maakt geld gelukkig, zijn mooie mensen gelukkiger, is de geluksbeleving genetisch bepaald, in welke landen zijn mensen het gelukkigst? De antwoorden komen van toonaangevende wetenschappers uit de positieve psychologie.

In begrijpelijke taal komen lezers van "Geluk 2.0" te weten wat er wetenschappelijk bekend is over het geluk van individuen, groepen, organisaties en landen. Daarmee belooft het boek, de geactualiseerde versie van de wereldwijde bestseller uit 2010, het standaardwerk te worden over geluk.

Wat hebben topondernemer Richard Branson, bestsellerauteur Marian Keyes en Arianne Huffington, schrijver en oprichter van het toonaangevende nieuwsplatform The Huffington Post, met elkaar gemeen? Ze schreven allemaal een bijdrage aan "Dear stranger. Letters on the subject of happiness". Het boek is een verzameling openhartige brieven van toonaangevende schrijvers, bloggers en supporters van Mind, een Britse non-profit die zich sterk maakt voor mentale gezondheid, aan een fictieve persoon. In elke bijdrage schetst de schrijver een persoonlijke visie op geluk - en de manieren waarop een beetje geluk zelfs in moeilijke omstandigheden mogelijk is.

De brieven zijn geschreven recht vanuit het hart, en geven stof tot nadenken over wat geluk betekent voor verschillende mensen. Recensenten schrijven over "Dear stranger" in termen zoals inspirerend, hoopgevend en verhelderend. Fans noemen het boek zelfs een onmisbare tool in een survival kit voor het leven.

Wat gebeurt er als we nadenken over hoe gelukkig we in de toekomst zullen zijn? Dan komen we met iets heel anders op de proppen dan wat ons werkelijk gelukkig maakt, stelt Daniel Gilbert, hoogleraar aan Harvard, in zijn bestseller "Stumbling on happiness". Als we ons een voorstelling maken van dingen die ons gelukkig maken, denken we meestal aan allerlei hele bijzondere zaken. Gilbert noemt als voorbeelden een date met een filmster en het winnen van een internationale prijs. Maar iemand die elke dag een aantal leuke dingen meemaakt, is doorgaans gelukkiger dan iemand die één keer iets uitzonderlijks ervaart.

Gilbert benadrukt ook dat de positieve ervaringen die we delen met anderen in belangrijke mate ons geluksgevoel bepalen. Het andere nieuws: ogenschijnlijk alledaagse zaken kunnen ons op de lange termijn behoorlijk gelukkig maken. Daar hebben we ook nog eens zelf invloed op. “Wear comfortable shoes, give your wife a big kiss, sneak a french fry. It sounds like small stuff, and it is. But the small stuff matters”, zei Gilbert hierover eens in een interview met de Harvard Business Review. De dingen die je kunt doen om geluk te vergroten zijn eigenlijk heel voor de hand liggend - en hoeven niet veel tijd te kosten. Je moet ze alleen wel elke dag doen om de gewenste resultaten te behalen.

Van geluk naar werkgeluk

Het mag duidelijk zijn: geluk is persoonlijk en er valt vanuit verschillende perspectieven veel over te leren. Dat geldt ook voor het geluk dat we op de werkvloer ervaren. Vanuit de missie om samen te werken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen geeft Facilicom Group alle ruimte aan het plezier van medewerkers. Want als mensen lekker in hun vel zitten en gedreven aan het werk zijn dan heeft dat vervolgens een positieve impact op anderen. Denk alleen al eens aan het verschil dat de grote glimlach van een receptioniste, cateringmedewerker, schoonmaker of thuishulp kan maken.

De positieve impact van onze facilitaire dienstverlening op de werkvloer van onze opdrachtgevers, die we samenvatten in de pay-off Happy people make happy people, maken we als Facilicom Group in de dagelijkse praktijk van dichtbij mee. Maar er is ook een wetenschappelijke onderbouwing van. Zo laat onderzoek van Herman Kok van Wageningen University & Research zien dat medewerkers die zich dankzij gastvrije facilitaire dienstverleners welkom voelen op kantoor meer werkgeluk ervaren en ook nog eens productiever zijn. Daarmee is het whitepaper "Werkgeluk. De impact van de werkomgeving op arbeidsproductiviteit" wat ons betreft zeker ook een must-read voor iedereen met interesse in (werk)geluk.