Werkgeluk in tijden van corona

Facilicom heeft werkgeluk al jarenlang hoog in het vaandel staan. Happy people make happy people is niet voor niets onze pay-off. Wat betekent werkgeluk nu de wereld door de corona-epidemie totaal veranderd is?

Als mensen aan mij vragen wat Facilicom bedoelt met werkgeluk dan verwijs ik altijd naar de veelgebruikte definitie: dat je fluitend naar je werk gaat én fluitend weer naar huis. Je zou een werkdag als het ware in een gouden lijstje willen bewaren. 

Sinds de uitbraak van COVID-19 is een dergelijke invulling van werkgeluk niet meer vanzelfsprekend. In de eerste weken van de lockdown heerste overal een crisissfeer. Fluitend naar je werkplek? Heel veel collega's waren opeens niet meer op kantoor aan het werk. Fluitend je werkdag afsluiten? In de media hoorde je voortdurend angstaanjagende berichten over corona. Dan ga je je wel zorgen maken. Blijven mijn naasten en ik gezond? Wat verandert er allemaal voor mijn werk?

Dergelijke vragen speelden niet alleen bij mij, maar ook bij heel veel van mijn collega's bij Facilicom. Schoonmaakmedewerkers in ziekenhuizen en verpleeghuizen kregen van dichtbij te maken met de gevolgen van corona. Bij sommige afdelingen, zoals Axxicom Airport Caddy, viel het werk van de ene op de andere dag volledig weg. Dat leidt logischerwijs tot onzekerheid en angst: wat gaat er met mijn werk gebeuren, op de korte en lange termijn?

We kunnen dus gerust stellen dat 2020 een lastig jaar is om werkgeluk nadrukkelijk op de agenda te zetten. Tegelijkertijd zijn er juist in deze tijd ook heel veel lichtpuntjes te vinden. Collega's gaan meer dan ooit op zoek naar creatieve oplossingen en er komt in de organisatie heel veel positieve energie los.

Al in de eerste weken van de crisis werden er talloze voorbeelden zichtbaar van collega's die er extra de schouders onder zetten, en die speciale aandacht gaven aan mensen die even in de put zaten of tijdelijk zonder werk thuis waren. Dan ontstaan er mooie verbindende initiatieven. Zoals collega's uit allerlei afdelingen die onze thuishulpen een bloemetje brengen, omdat zij zelfs in de moeilijkste omstandigheden bij cliënten over de vloer blijven komen.

De waardering voor schoonmakers die premier Rutte en de koning expliciet uitspraken - en het applaus dat onze medewerkers soms letterlijk van klanten kregen - heeft het vak van facilitaire dienstverleners een enorme boost gegeven. Dat levert een wow-moment op waar we als hele organisatie nog lang van genieten.

Dat soort mooie momenten proberen we ook bewust uit te lichten en te koesteren. Daarom organiseren we ook tijdens de Week van het Werkgeluk, die dit jaar plaatsvindt van 21 tot 27 september, allerlei extra activiteiten die bijdragen aan het werkplezier en welzijn van collega's. Het programma ziet er anders uit dan vorig jaar, bijvoorbeeld omdat acties nu online plaatsvinden. Door de tijdsgeest zetten we de thematiek ook in een iets ander perspectief, waarbij we de nadruk leggen op kracht, energie, welzijn en zingeving. Maar het commitment met werkgeluk staat onverminderd op de agenda.

We zullen in deze uitdagende en moeilijke tijd misschien niet elke dag fluitend aan het werk gaan. Maar we staan wél voor elkaar klaar en hebben een sterke drijfveer om er met z'n allen doorheen te komen. Ik ben ervan overtuigd dat er dan steeds meer dagen komen die je in een gouden lijst zou willen zetten.

Geert van de Laar, CEO Facilicom Group