Werkgeluk is een werkwoord

10

Van 20 tot 26 september 2021 vindt weer de Week van het Werkgeluk plaats. Facilicom Group is een enthousiaste supporter van het initiatief. Maar aan werkgeluk moet je wel actief werken.

De Week van het Werkgeluk, een initiatief van het Nederlandse adviesbureau Happy Office dat inmiddels in meer dan veertig landen navolging heeft gekregen, is bedoeld om mensen en organisaties die werkgeluk belangrijk vinden aan elkaar te verbinden. Elk jaar vinden in de laatste week van september op allerlei locaties kleinschalige evenementen plaats waar professionals met elkaar in gesprek gaan over de vraag hoe we werkgeluk de normaalste zaak van de wereld maken.

Ook Facilicom Group doet mee aan de Week van het Werkgeluk. We zijn écht een mensenbedrijf, met de missie om samen te werken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen. Onze pay-off is happy people make happy people. De Week van het Werkgeluk vinden we dan ook een logisch moment om extra aandacht te geven aan onze inzet op werkgeluk.

Er zijn wel eens kritische geluiden over de Week van het Werkgeluk. Het eerste punt van kritiek is dat één week in het jaar niet voldoende is om serieus werk te maken van werkgeluk. Wat mij betreft is een actieweek vooral een mooie manier om een onderwerp éxtra uit te lichten. Vergelijk het met Moederdag. Dat is een dag om extra lief te zijn voor je moeder. Maar dat wil niet zeggen dat je dat de rest van het jaar niet bent.

Werkgeluk is onmiskenbaar een belangrijk thema dat het hele jaar een toppositie op de agenda verdient. We brengen nu eenmaal een groot deel van ons leven op ons werk door. Er is bovendien een sterke wisselwerking tussen werk en privé: als je lekker werkt, dan heeft dat een positieve impact op alles wat je buiten werktijd doet. Dat is alle reden om het thema werkgeluk met een landelijke week in de schijnwerpers te zetten.

Een tweede kritisch geluid dat we wel eens horen, is dat je toch niet altijd gelukkig kunt zijn. Ik snap zeker dat er omstandigheden in het leven zijn waardoor je even niet lekker in je vel zit en (werk)geluk op een lager pitje staat. Denk aan ziekte van jezelf of van een naaste, of geldzorgen. In de afgelopen anderhalf jaar hebben veel mensen met moeilijke situaties te maken gehad. Mensen hebben zich door de landelijke maatregelen tegen COVID-19 beperkt gevoeld in hun vrijheid. Daarnaast speelt de angst om ziek te worden mee. Er zijn ook mensen, met name in zwaar getroffen sectoren zoals de luchtvaart, horeca en kunst, die in onzekerheid verkeerden over hun baan.

Er zijn tegenwoordig dus genoeg zaken die (werk)geluk in de weg kunnen staan. De optimist in mij zegt dan: geluk is nu eenmaal iets waaraan je moet werken. Geluk is niet te koop, zo luidt een tegeltjeswijsheid. En wie kent niet de uitdrukking: geluk komt je niet aanwaaien? Het betekent dat er onvermijdelijk momenten zijn dat je minder gelukkig bent. En dat het dan goed is om het gesprek erover aan te gaan. Hoe komt het precies dat je met minder plezier naar je werk gaat? Een gesprek met een leidinggevende, een HR-manager, een vertrouwenspersoon of een collega is vaak het begin van een oplossing. De Week van het Werkgeluk maakt ons ervan bewust hoe belangrijk zo'n gesprek is.

Werkgeluk is voor iedereen iets anders en er zijn verschillende definities van. Maar het gaat naar mijn idee altijd om het plezier dat je krijgt door je werk. Anders gezegd: fluitend naar je werk en fluitend weer naar huis. Dat adagium laat ook duidelijk zien dat werkgeluk nauw is verbonden met je thuissituatie. Om met positieve energie op je werk te verschijnen, moet het privé ook lekker lopen - en andersom.

Omdat werkgeluk essentieel is voor het plezier en welzijn in ons gehele leven, organiseren we als Facilicom Group tijdens de Week van het Werkgeluk speciale activiteiten rond het thema. Zo kunnen medewerkers een collega aandragen die een geluksmoment verdient. Happy Ninja's zorgen dat de genomineerden in het zonnetje worden gezet, en delen de verhalen met andere collega's. De oprechte waardering en steun doen collega's goed, en stimuleren ons allemaal om steeds aandacht te tonen voor elkaars welzijn.

En daar draait het uiteindelijk om: dat we samen werken aan een gelukkige werkvloer, waarin we oog hebben voor plezier, welzijn en succes én er voor elkaar zijn als iemand het even moeilijk heeft. Zo'n perspectief is natuurlijk niet gebonden aan een jaarlijkse themaweek. Daar zijn we elke dag mee bezig. Doet u ook mee?

Geert van de Laar, CEO Facilicom Group