Waardering en verbindende initiatieven in coronacrisis
De coronacrisis heeft het vaak onopgemerkte werk van schoonmakers, beveiligers en andere facilitaire dienstverleners in de schijnwerpers gezet. De maatschappelijke waardering geeft ons een extra stimulans om er in deze moeilijke tijden de schouders onder te zetten - en om steeds op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden om een positieve impact te maken.
Ik ben van de generatie die is opgevoed met het devies dat rust, reinheid en regelmaat goed zijn voor een mens. Dat geeft ook in deze coronacrisis een beetje houvast. Ik volg het nieuws overdag op de voet, maar 's avonds ga ik als het even kan een flink eind lopen met de hond, of plof ik op de bank voor een goede Netflix-serie. Daarnaast probeer ik de structuur van mijn werkweek zoveel mogelijk aan te houden. Op kantoor is er natuurlijk wel veel veranderd. We houden minimaal anderhalve meter afstand tot elkaar, vergaderen online, overleggen via de telefoon en wassen heel vaak onze handen.
De afgelopen weken is de dagelijkse uitvoering van ons werk uiteraard ook radicaal gewijzigd. De overheid maakte op 15 maart de aanvullende maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus bekend. De impact daarvan op de verschillende activiteiten van Facilicom Group zijn heel uiteenlopend. Bij Gom Zorg is het alle hens aan dek: de schoonmaak in de zorg heeft een prominente rol in de strijd tegen corona. Binnen Gom Onderwijs zijn er grote verschillen. Het gros van de onderwijsinstellingen is dicht, maar een aantal scholen is open omdat er kinderopvang plaatsvindt. Ook daar hebben we alle schoonmakers dus hard nodig. Verder heeft Nederland veel behoefte aan bijvoorbeeld de beveiligers van Trigion en de thuishulpen van Incluzio. En de Huizen van de Wijk , de buurthuizen en wijkcentra van Incluzio, hebben de deuren tijdelijk grotendeels moeten sluiten. Maar onze wijkteammedewerkers zijn veelal vanuit huis nog volop aan de slag. Veel mensen die toch al kwetsbaar zijn, hebben juist in deze moeilijke tijden namelijk behoefte aan zorg en ondersteuning.
Ondanks de verschillen tussen onze divisies is het duidelijk dat de coronacrisis een enorme impact heeft op een mensenbedrijf als Facilicom. En dan heb ik het nog niet over de financiële impact. Met ruim dertigduizend mensen in dienst ligt onze volledige focus nu op de gezondheid en het welzijn van onze medewerkers, opdrachtgevers, partners en leveranciers. We blijven continu in verbinding met iedereen op en rond de werkvloer. Zo delen de divisiedirecteuren regelmatig videoboodschappen, informeren we medewerkers via online portals en e-mails, en steken we collega's met video's en magazines een hart onder de riem. Met onze klanten gaan we in gesprek over de diensten die zij nodig hebben, nu en in de nabije toekomst. Als directie anticiperen we daarbij op verschillende scenario's. Wat gebeurt er als de coronacrisis nog maandenlang duurt? En hoe ziet onze dienstverlening eruit als consumenten daarna bijvoorbeeld minder reizen en/of uitgaan dan voorheen?
In de achtbaan waarin we als samenleving zijn terechtgekomen, proberen we nuchter en positief te blijven. Het mooie is dat we ook zien dat er vernieuwende en verbindende initiatieven ontstaan, in Nederland én binnen Facilicom Group. In het hele land zien we berenjachten ontstaan, die kinderen enthousiasmeren om tijdens een ommetje in de buurt te speuren naar beren in de vensterbanken van buurtbewoners. Bij alle divisies van Facilicom Group leggen enthousiaste collega's inmiddels nieuwe verbindingen tussen medewerkers en klanten. Hoe kunnen we medewerkers die thuiszitten vanwege de overheidsmaatregelen tegen het coronavirus inzetten bij divisies en opdrachtgevers die zitten te springen om extra handen? Wat kunnen we nu maatschappelijk betekenen? Zo roepen we collega's op om zich aan te melden als vrijwilliger bij de praatlijn, een initiatief waarmee we vorig jaar tijdens de week tegen de eenzaamheid hebben geëxperimenteerd en waarmee we nu opnieuw zijn gestart.
Zelfs in deze crisistijd zien we daarom allerlei positieve ontwikkelingen. Onze mensen kijken hoe we allemaal nog sterkere verbindingen kunnen leggen - binnen onze eigen organisatie en met de maatschappij. We kijken vooruit, en we halen het beste uit onszelf om een maatschappelijke bijdrage te leveren.
Positief is ook dat het werk van facilitaire dienstverleners zoals schoonmakers steeds meer in de schijnwerpers staat. In hun toespraken benoemden premier Rutte en Koning Willem-Alexander het belang van de schoonmaak in de zorg. Berichten op sociale media en artikelen in onder meer De Volkskrant maken duidelijk hoeveel maatschappelijke waardering er is voor de schoonmakers die zo'n belangrijke rol spelen voor de hygiëne in de zorg en op andere werkplekken van de vitale sectoren. We maken mee dat klanten van Gom Zorg letterlijk applaudisseren voor onze schoonmakers. Dat doet ons goed en geeft extra kracht aan de collega's die hun angsten om besmet te raken overwinnen omdat ze merken dat ze ertoe doen.
We hopen natuurlijk dat de coronacrisis snel voorbij is. We hopen tegelijkertijd dat we de positieve vibes vasthouden die er in deze moeilijke periode ook zijn ontstaan. Ik werk al veertig jaar in het vak van facilitaire dienstverlening, dat ik zo mooi vind omdat het mensenwerk is waarmee we elke dag het verschil maken. Het is fantastisch om te merken dat onze toegevoegde waarde nu zichtbaarder is dan ooit. Laten we de waardering voor het werk van facilitaire dienstverleners na de coronacrisis zeker niet vergeten.
Geert van de Laar, CEO Facilicom Group