Veertig jaar in het vak

In de ruim veertig jaar dat ik werkzaam ben in het facilitaire werkveld, heb ik het vak volwassen zien worden. Met als resultaat dat er nu welverdiende aandacht is voor de toegevoegde waarde van facilitaire dienstverlening en de maatschappelijke bijdrage van de mensen die er werken.

In november vierden we met vele medewerkers van Facilicom Group een bijzonder jubileum tijdens het jaarlijkse jubilarissenfeest in het Beatrix Theater in Utrecht. Het is altijd een feestelijk event om de vele collega's te bedanken die al jarenlang zijn verbonden aan Facilicom Group.

Op zo’n avond kijk je ook terug op je eigen carrière: ik werk ruim veertig jaar in het facilitaire domein, waarvan bijna 33 jaar bij Facilicom Group. Goed om eens stil te staan bij de ontwikkelingen in het facilitaire domein van de afgelopen decennia.

Toen ik in de vroege jaren tachtig mijn loopbaan startte, eerst als objectleider en later als facility manager, was de facilitaire dienstverlening bij veel organisaties bijna helemaal in eigen beheer. De mensen die werkten in de beveiliging, schoonmaak en catering waren in dienst van de eigen organisatie. Het Facilitair Bedrijf zoals we dat tegenwoordig kennen bestond nog nauwelijks. In grote organisaties was een huishoudelijke dienst, en in kleine organisaties deed bijvoorbeeld het secretariaat de facilitaire zaken erbij. De speciale opleidingen voor facilitaire dienstverlening waren net in opkomst.

Maar langzaam maar zeker professionaliseerde de beroepsgroep. Er kwam een hbo-opleiding Toegepaste Huishoudwetenschappen en facility management werd een expertise. Facilitaire diensten werden steeds meer uitbesteed aan gespecialiseerde dienstverleners, waaronder Facilicom Group.

In de jaren negentig is vervolgens veel aandacht besteed aan de regulering van de facilitaire sector. Procedures, protocollen en certificaten werden steeds belangrijker in ons werkveld, om te zorgen dat iedereen professioneel en goed beschermd zou werken. Het was een periode waarin facilitaire dienstverlening alles tot in de puntjes ging organiseren.

In het nieuwe millennium werd de vraag actueel wat de toegevoegde waarde precies is van facilitaire diensten. Het Facilitaire Bedrijf toonde de meerwaarde aan voor de core business van de organisatie. Er kwam ook meer aandacht voor de menselijke aspecten van het werk. Een groeiend aantal organisaties erkende dat in een arbeidsintensieve sector als de facilitaire dienstverlening niet de kosten voorop staan, maar de kwaliteit. Dienstverleners en opdrachtgevers namen het initiatief tot de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, die zich inzet om de facilitaire dienstverlening sociaal verantwoord te laten plaatsvinden, met oog voor de kwaliteit van de diensten en de financiële positie van werknemers.

Het toenemende aantal ondertekenaars van de code, die is gestart in de schoonmaak en inmiddels ook geldt voor de catering, beveiliging en verhuizing, laat zien dat het vakgebied van facilitaire dienstverlening volwassen is geworden en van toegevoegde waarde is. De maatschappelijke betekenis van onze sector is tijdens de coronapandemie nog eens extra duidelijk geworden. Beveiliging, schoonmaak en thuiszorg behoren tot de cruciale beroepen. Er was een grote maatschappelijke waardering voor de schoonmakers die zo'n belangrijke rol spelen voor de hygiëne in de zorg. De vitale bijdrage van beveiligers aan de openbare orde in de rechtsstaat was zichtbaarder dan ooit. Thuishulpmedewerkers waren tijdens de lockdowns vaak de enigen die bij ouderen op bezoek kwamen.

Voor iedereen in ons werkveld is de openlijke erkenning van de betekenis van wat we doen heel belangrijk. Het zorgt voor trots en geeft kracht om door te gaan, ook in de onzekere situaties die we nu nog meemaken.

Tijdens het jubilarissenfeest heb ik de trots en veerkracht van onze medewerkers ook duidelijk gezien. We werken in een mooi vakgebied dat volop kansen biedt om werkgeluk te ervaren en carrière te maken. We zijn daar als branche - en ook als Facilicom Group - doorgaans nogal bescheiden over. Maar anno 2021 mogen we wat mij betreft gerust eens luid roepen dat we met facilitaire dienstverlening echt het verschil maken voor de BV Nederland.

Geert van de Laar, CEO Facilicom Group