Facilicom Group benoemt 50 ‘Happy Officers'

Facilicom Group Werkgeluk

 

Een opvallende nieuwe functietitel bij Facilicom Group: de dienstverlener heeft er 50 ‘Happy Officers’ bij. Het zijn geen nieuwe werknemers, maar eigen medewerkers die een training krijgen om ‘expert in werkgeluk’ te worden. Facilicom wil met de nieuwe functie het geluk op de werkvloer letterlijk en figuurlijk meer inhoud geven. Niet alleen intern, maar ook bij opdrachtgevers.

 

‘Een gimmick? Dat zeker niet’, reageert vice-CEO Martine Geurts van Facilicom Group. ‘De benoeming van happy officers past in de missie die we vorig jaar hebben geformuleerd: Samen werken aan een inspirerende omgeving voor iedereen. Die missie hebben we vertaald in de focus op werkgeluk. Mensen die gelukkiger zijn in hun werk, presteren beter, blijven langer ergens werken en zijn minder vaak ziek. Dat is iets waar we absoluut in geloven. Het zit ook in ons DNA als dienstverlener. Met onze bedrijven willen we aantoonbaar gaan bijdragen aan dat werkgeluk bij onze opdrachtgevers: happy people make happy people.’

 

Want dat kan beter, bewijzen onderzoeken. Wereldwijd voelt een op de zes werknemers zich ongelukkig op het werk. Nederlandse cijfers - uit 2017 - zijn er ook: 27% van de werkende landgenoten heeft één of meer slechte dagen per week terwijl hij of zij aan het werk is.

‘Actief medewerkers ondersteunen’

De dienstverlener telt 32.000 medewerkers, verdeeld over een groot aantal divisies. Onderdeel van de werkgelukstrategie is om de eigen medewerkers aan meer werkplezier in het werk te helpen. Martine Geurts: ‘Die inspirerende werkomgeving bij onze klanten begint intern, bij de medewerkers van de divisies. Van huis uit is Facilicom Group een mensgericht bedrijf. Ons motto is: happy people make happy people. Bij klanten, maar zeker bij onze eigen medewerkers. Daarom willen we nog meer aandacht geven aan het interne werkgeluk door 50 collega’s tot happy officer te benoemen.’

Doelstellingen

De medewerkers zijn afkomstig uit de verschillende Facilicombedrijven en hebben zelf ‘gesolliciteerd’ op de interne vacature. Zij fungeren als interne ambassadeurs voor werkgeluk. Voorafgaand aan hun benoeming volgen zij een training, afhankelijk van hun interesse. Happy officers kunnen straks workshops geven aan managers van de divisies, een plan van aanpak maken om werkgeluk in hun eigen team te optimaliseren of actief uit te dragen. Wat zijn de doelstellingen? ‘Ik verwacht echt niet dat we in 2019 alleen maar blij en gelukkig zijn en ‘joepie’ roepen’, zegt Martine Geurts. ‘Maar als 90% van de collega’s aan het eind van dat jaar heeft gemerkt dat er aandacht is voor werkgeluk, is dat al een heel mooi resultaat.’