Een wenkend perspectief

Door alle ellende en narigheid die we meemaken in de corona-crisis, zijn we geneigd om terug te verlangen naar het oude normaal. Maar hoe zit het met het wenkende perspectief van een nieuw normaal?

We werken door de maatregelen tegen COVID-19 noodgedwongen massaal thuis en overleggen steeds meer online. De situatie heeft een directe impact op medewerkers en ondernemers, privé én zakelijk. De gevolgen van de corona-crisis zijn voor iedereen anders. Maar we ervaren ongetwijfeld allemaal de nodige ongemakken. Je kunt elkaar bijvoorbeeld niet ontmoeten als je dat wilt. De motivatie en de teamspirit staan onder druk. Ook creativiteit kan een uitdaging zijn, want we komen vaak tot de beste ideeën in nauw contact met anderen. En hoe blijven we op afstand toch met elkaar verbonden?

De ongemakken van het pre-coronatijdperk lijken nu erg ver weg, en we denken misschien zelfs met weemoed en verlangen terug aan de werksituatie van voor de crisis. Maar mijn reistijd naar kantoor varieerde dagelijks van twintig minuten tot ruim een uur, afhankelijk van de ernst van het fileleed. Bij aankomst moest ik eerst uitvoerig zoeken naar een parkeerplek of een laadpaal, en was ik heel wat gemopper en een kwartier verder. Door alle drukte en afleidingen in de kantoortuinen was het ingewikkeld om gefocust te werken. Tegelijkertijd voelde rustig thuiswerken ook niet goed, want de zichtbare aanwezigheid op de werkplek was in veel gevallen de norm. Misschien werd er zelfs meer gemanaged op de aanwezigheid dan op het resultaat van het team. Het zijn zaken die we allemaal snel zijn vergeten.

Is dat het wenkende perspectief waar we naar toe willen als de pandemie voorbij is? Wat mij betreft gaan we straks niet terug naar het oude normaal, maar gaan we vooruit naar een nieuw normaal. Daarbij kunnen we goed gebruik maken van de lessen die de corona-crisis ons heeft geleerd.

Door de lockdowns hebben veel managers ingezien dat medewerkers vanuit vertrouwen tot enorme prestaties komen. Daarnaast is het bewustzijn gegroeid dat er steeds meer keuzeruimte is om te bepalen hoe, waar en wanneer we werken. De corona-crisis heeft een megaversnelling aangebracht in online en hybride werken, en we ervaren op grote schaal de voordelen van digitale meetings. De mogelijkheden om steeds nauwkeurig te bepalen welke manieren van overleggen het beste aansluiten bij de agenda en de (privé)situatie van de deelnemers, vind ik een enorme verrijking. De online vergaderdiscipline heeft overleggen in veel gevallen ook nog eens efficiënter en effectiever gemaakt.

Ik zie ook dat we in het afgelopen jaar - ondanks de fysieke afstand die we tot elkaar houden - enorm naar elkaar zijn gaan omzien. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de herwaardering van de vitale beroepen. Het belang van een schone, veilige en gezonde leefomgeving wordt ook alom erkend. Wat we als Facilicom doen, doet er echt toe.

Het vaccinatieprogramma excelleert en het einde van de crisis komt in een hoog tempo in zicht. Daarom is het nu hét moment om na te denken hoe we straks het werk willen organiseren. De relevantie van ons werk als facilitaire dienstverlener is hierbij actueler dan ooit. Samen met opdrachtgevers kunnen we optimaal inspelen op de vele variaties die mogelijk zijn voor de veilige, gezonde en schone werkomgeving van de toekomst. Er zijn dialoog en experimenteerruimte nodig. Hoe gaan we motivatie, creativiteit en verbinding verder aanjagen? Hoe houden we een rijk pallet aan opties voor tijd- en plaatsonafhankelijk werken beschikbaar?

Hoe vinden we de balans tussen offline en online ontmoetingen? Welke rol speelt gezonde voeding hierbij? Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer is te leren over het werk van de toekomst. Ik gun het ons als samenleving dan ook dat we straks niet teruggaan naar het oude normaal, maar de blik richten op een nieuw normaal. 

De geschiedenis leert dat een crisis naast heel veel ellende vaak ook positieve inzichten oplevert en een boost geeft aan sociale innovatie. Misschien staat ons nu ook een dergelijke ontwikkeling te wachten. Hoe mooi zou het zijn als we gebruik maken van het momentum om nog meer te gaan werken vanuit vertrouwen, betekenis en betrokkenheid? Laten we samen aan de slag gaan met het creëren van een nieuw normaal!

 

Albert van der Meulen, Vice CEO Facilicom Group