Een aantrekkelijke werkgever

5 minuten

De werkomgeving wordt in het post-coronatijdperk steeds belangrijker. Bijvoorbeeld om op de krappe arbeidsmarkt talenten te vinden en te binden. Organisaties die een aantrekkelijke werkgever willen zijn - en blijven - doen er goed aan om eens met een frisse blik naar de kwaliteit van de werkomgeving te kijken.

De overheidsmaatregelen tegen COVID-19 worden de komende periode verder versoepeld, en we mogen mogelijk weer steeds meer naar kantoor. We staan aan de vooravond van een nieuw normaal, met een werkomgeving die door de richtlijnen rond corona en de opmars van hybride werken de afgelopen maanden flink is veranderd. In combinatie met de historische krapte op de arbeidsmarkt is het nu dus een uitgelezen moment om stil te staan bij de vraag: hoe maakt een aantrekkelijke werkomgeving het verschil voor organisaties die talenten willen vinden en binden?

Op de huidige en toekomstige arbeidsmarkt heeft de strijd om talent naar mijn idee niet alleen te maken met veelbesproken thema's zoals de cultuur van de organisatie, de mogelijkheden voor persoonlijke en professionele groei en betekenisvol werk. Ook de kwaliteit van de werkomgeving en de facilitaire services op kantoor- en thuiswerkplekken spelen een niet te onderschatten rol.

Veel organisaties zijn gedurende de coronapandemie vooral bezig geweest om de crisis te overleven en worden in toenemende mate met de schaarste op de arbeidsmarkt geconfronteerd. De uitdaging is nu om met een frisse blik te kijken naar de werkomgeving. Hoe zijn de veranderde rol en functie van de kantooromgeving ingeregeld? Het gaat dan allereerst om de basis: een werkplek die schoon, heel, veilig en gastvrij is. Daarnaast draait het om de mogelijkheden om elkaar te ontmoeten. Hoe creëren we aantrekkelijke plekken voor (offline, online en hybride) overleg? Welke services, bijvoorbeeld als het gaat om eten en drinken, maken de werkplek nog plezieriger?

Een omgeving doet nu eenmaal iets met hoe we een situatie ervaren. Tijdens mijn recente zomervakantie in Zuid-Frankrijk ontdekte we als gezin al snel wat ons favoriete restaurantje was. Dat we juist dat ene restaurant zó geweldig vonden dat we er steeds weer naartoe wilden, had natuurlijk niet alleen te maken met het eten. De gastvrije ontvangst, de gezellige inrichting, de lichtinval door de openslaande deuren - dat zijn allemaal factoren die bijdragen aan de onvergetelijke ervaring.

Als Facilicom Group is het onze missie om een inspirerende leefomgeving voor iedereen te creëren. Het is ons specialisme om samen met organisaties te werken aan een plezierige omgeving voor werk, overleg en ontmoeting. We leveren bijvoorbeeld de facilitaire services voor kantoren, thuiswerkplekken en de zogenoemde derde werkplekken. Een inspirerende werkomgeving betekent in onze visie ook dat er aandacht is voor werkgeluk. Mensen die lekker aan het werk zijn, hebben een positieve uitstraling naar de omgeving. We zeggen niet voor niets: happy people make happy people.

De facilitaire ondersteuning van de werkomgeving maakt in onze ervaring echt het verschil voor organisaties die een aantrekkelijke werkgever willen zijn en blijven. Een prettige omgeving met een focus op werkgeluk zorgt ervoor dat medewerkers zich verbonden voelen met de organisatie en optimale prestaties leveren. Daarmee zou een inzet op werkgeluk wel eens een doorslaggevende succesfactor kunnen zijn voor organisaties die op zoek zijn naar talent.

Vorig jaar is uit onderzoek naar voren gekomen dat 36 procent van de medewerkers naar eigen zeggen minder werkgeluk ervaart dan vóór de coronacrisis. Dat gegeven onderstreept de noodzaak voor werkgevers om nu serieus aandacht te schenken aan een plezierige werkomgeving. De Week van het Werkgeluk, die dit jaar van 23 tot 27 september plaatsvindt en die we als Facilicom Group traditiegetrouw ondersteunen, is daarvoor een mooie actuele aanleiding. Doet u ook mee?

Albert van der Meulen, Vice CEO Facilicom Group