Beeldschermtijd
Door de coronacrisis werken we meer thuis dan voorheen en zitten we ook steeds langer achter beeldschermen. Tijd om eens na te denken over een offline werkdag.
Door de coronacrisis is de tijd die jonge kinderen doorbrengen achter een tv, smartphone en tablet flink toegenomen, zo meldde het Netwerk Mediawijsheid in maart na eigen onderzoek. De gemiddelde beeldschermtijd van kinderen tot zes jaar ligt nu op 2,5 uur per dag. Dat is bijna een uur meer dan normaal.
Ik heb de indruk dat ook volwassenen de laatste maanden steeds meer aan beeldschermen zijn gekluisterd. Als ik de schermtijd zie die mijn iPhone me wekelijks voorschotelt, dan schrik ik daarvan. En dan is daarin nog niet eens de tijd meegerekend die ik achter het computerscherm op mijn werkplek zit.
Tegelijkertijd zien we dat mensen die door de coronacrisis gedwongen zijn om thuis te werken ook bewuster omgaan met hun tijd en de balans tussen werk en privé. Daar past ook bij dat we bewuste keuzes maken om een beeldscherm aan te zetten, of juist even uit te schakelen.
Al een aantal jaren geleden deed ik een oproep om een Offline Wednesday in te voeren. Het idee om één dag in de week geen e-mail te versturen en te lezen is nog steeds actueel. Nu de overheidsmaatregelen tegen corona versoepelen, gaan kantoren langzaam maar zeker weer open. Daardoor krijgen medewerkers die thuis moesten werken ook wat meer ruimte om zelf keuzes te maken over de manier waarop de werktijd wordt ingevuld. Werkgevers verruimen dan ook de regels rond thuiswerken, en leggen de verantwoordelijkheid voor de keuze om op locatie te werken of juist op afstand steeds meer neer bij de professionals. Dat creëert nieuwe mogelijkheden om eens een dagje offline te werken.
Het is in eerste instantie misschien even wennen om de dag níet te beginnen met het openen van de mailbox. Maar ik heb nog meegemaakt dat we de hele dag aan de slag waren zonder één enkele e-mail. De post kwam rond een uur of tien 's ochtends binnen, en gedurende de dag kwam er misschien nog een fax of een memo op je bureau terecht. Maar ook toen werkten en communiceerden we prima. Collega's spraken we in werkoverleggen en daarnaast reisden we naar klanten en medewerkers op locatie. De laatste maanden vinden al deze contactmomenten via schermen plaats. Dat levert allerlei goede dingen op, waarvan we er vele zullen vasthouden. Zo blijken veel overleggen ook prima via een video conference te kunnen. Toch zien we dat we juist in deze crisistijd ook de verbinding zoeken - en we de intermenselijke connectie van direct, face-to-face contact zo belangrijk vinden.
Een aantal bedrijven verbiedt medewerkers om buiten de reguliere kantoortijden zakelijk te e-mailen, of stelt smartphone-vrije avonden in. Dat is misschien betuttelend. We hebben allemaal de keuze om de regie te nemen over ons leven - en dus ook over onze telefoon en computer. Daarom stel ik voor om op één dag in de week - bijvoorbeeld op woensdag - niet te e-mailen en in plaats daarvan op een andere manier de verbinding te leggen.
Op Offline Wednesday zijn we voor urgente zaken telefonisch bereikbaar en verder geven we prioriteit aan persoonlijk contact (natuurlijk op een veilige anderhalve meter!). Een dergelijke afspraak maakt ons los van het gevoel om op elke melding van een e-mail of app te moeten reageren en helpt om te onthaasten. Bovendien ontstaat er meer tijd en ruimte om de dingen te doen die echt het verschil maken. De landelijke e-mailloze vrijdag, die dit jaar gepland staat voor 27 november 2020, is een logisch startpunt om met deze werkwijze aan de slag te gaan. Maar waarom zouden we niet nú al een scherpe keuze maken - en structureel een e-mailloze werkdag inplannen? De afwezigheidsassistent van mijn mailprogramma staat in ieder geval vanaf deze woensdag aan.
Geert van de Laar, CEO Facilicom Group