Voor FOOD&I smaakt inclusie naar meer
Bij de oprichting van Food&i was al duidelijk dat sociale impact een van de pijlers van het bedrijf zou zijn: geen talent mag onbenut blijven. “Mede door de samenwerking met Buitengewoon brengen we dit streven in praktijk”, aldus directeur Frank Wubben.
Als jongste divisie binnen Facilicom Group is Food&i topscoorder als het aankomt op het aantal plaatsingen van mensen met een ondersteuningsbehoefte. In 2023 ging het om 23 kandidaten en dat op een totaal van zo’n 250 medewerkers
MEERDERE FACTOREN
De snelle opmars van het aantal Buitengewoon kandidaten dat bij de cateraar een plek vindt is beslist geen toeval. “Het is een optelsom. Natuurlijk begint het ermee dat we hier zelf zo op inzetten. We ervaren daarnaast dat opdrachtgevers zich graag onderscheiden op het thema van sociaal duurzaam. Een derde factor: je werkt bij ons altijd samen in een team. Daardoor zijn we in staat om op de werkvloer de begeleiding goed te organiseren. Dat doen we overigens altijd in nauwe afstemming met de collega’s van Facilicom Solutions”, vertelt Frank.
KRACHTIG EFFECT
Het vraagt commitment van de teams op locatie om iemand die via Buitengewoon instroomt wegwijs te maken en support te geven. Als directeur van Food&i krijgt Frank soms signalen van collega’s die scepsis hebben of het wel gaat werken. “Maar is die kandidaat er eenmaal, dan merk je dat iedereen graag wil bijdragen. Om te zien hoe iemand in zijn of haar rol groeit, dat werkt door in het hele team. Ik krijg zoveel enthousiaste reacties.” Het is wat hem betreft een krachtig effect van inclusie dat het zo’n impuls betekent voor de collegialiteit en betrokkenheid.
STRUCTUUR GEEFT VERTROUWEN
Maar ook voor Food&i geldt dat het allemaal niet vanzelf gaat. De rol van Buitengewoon beperkt zich dan ook niet tot het vervullen van vacatures. “Voor elke leerplek moet je zowel op de werkvloer als daaromheen van alles organiseren. Daarbij staan de jobcoaches voor ons klaar. Ook ondersteunt Buitengewoon ons met kennis bij aanbestedingen.”
Voorlopig is als het aan Frank ligt de rek er nog niet uit. “Voor steeds meer opdrachtgevers wordt sociale duurzaamheid een serieus criterium. Met de staat van dienst en reputatie die Buitengewoon op dit thema heeft, hebben we echt iets in handen. Er staat een structuur die het vertrouwen geeft dat je contractuele afspraken waar kunt maken. De manier waarop we samenwerken, de korte lijnen, het draagt allemaal bij aan het succes.”